Energiegebruik monitoring op basis van de NexBox hardware en Nexmaster
software. Er kunnen met energiegebruik monitoring veel kosten worden
bespaard. Omdat hiermee veel kosten kunnen worden bespaard wordt dit
veel toegepast. Nexus is specialist op gebied van monitoring informatie
systemen. De NexBox hardware en NexMaster software informatie systemen
worden gebruikt bij energiegebruik monitoring.
Als basis voor energiegebruik monitoring wordt het NexBox systeem
gebruikt. Het vormt meestal het uitgangspunt bij productiemonitoring
en productieregistratie. Dit is zeer aantrekkelijker uit oogpunt van
kostenbesparing.
De weg is vrij voor de volledige liberalisering van de energiemarkten
medio volgend jaar. Maar bedrijven en afnemers weten nóg niet
waar zij aan toe zijn.
Het blijft onduidelijk hoe de vrijmaking van de energiemarkten in
Nederland haar beslag zal krijgen. De Eerste Kamer heeft deze week
ingestemd met een wijziging van de Overgangswet elektriciteitsproductiesector
(Oeps), zij het niet zonder slag of stoot. Formeel is nu de weg vrij
voor liberalisering van de markt op 1 juli volgend jaar. Elke afnemer,
zakelijk of particulier, moet dan vrij zijn in zijn keuze van energiebedrijf.
De wijziging van de Oeps moet op haar beurt weer leiden tot wijzigingen
in de Gaswet en de Elektriciteitswet. Deze site gaat onder andere
over energiegebruik monitoring met behulp van de NexBox.Volgens de
Eerste Kamer gebeurt dat op een wijze die wetstechnisch niet door
de beugel kan. 'Een allegaartje van ad-hocwetgeving' werd het voorstel
genoemd en 'een wetsvoorstel met weinig samenhang'. De Eerste Kamer,
die een wetsvoorstel slechts goed- of afkeuren kan, is niet gerust
op een goede afloop van de privatisering.
De grootste ergernis betreft het aannemen van een amendement-Kortenhorst
in de Tweede Kamer. Deze wijziging van de Oeps op voorstel van CDA-kamerlid
Roland Kortenhorst beoogt consumenten, waaronder zakelijke afnemers,
in de energiemarkt te beschermen. De Gas- en Elektriciteitswet moeten
gaan verwijzen naar het Burgerlijk Wetboek (BW), waarin algemene voorwaarden
voor de bescherming van consumenten zijn opgenomen.
In het BW zijn zakelijke partijen echter uitdrukkelijk uitgesloten
van deze bescherming. De nieuwe Gas- en Elektriciteitswet dreigen,
met andere woorden, inbreuk te gaan maken op het stelsel van het burgerlijk
recht. Voor wetgevingsdeskundigen is dat een doodzonde, die bij velen
verkeerd valt.
Opeenvolgende ministers van Economische Zaken waren tegen het amendement.
De Raad van State adviseerde er zeer negatief over. En de prominente
rechtsgeleerde Kortmann mengde zich in de discussie met een artikel
onder de veelzeggende kop 'Het moet niet veel gekker worden'.
Toch besliste de Tweede Kamer anders, tot afgrijzen van de Eerste
Kamer. Het felste verzet daar kwam deze week van de VVD. De liberale
senator Niek Ketting, vroeger directievoorzitter van de Samenwerkende
Electriciteits Produktiebedrijven en directeur van het Gemeentelijk
Energiebedrijf in Amsterdam, dreigde met zijn fractie tegen de wetswijziging
te zullen stemmen.
De keuze in het BW om consumenten wel en zakelijke afnemers niet te
beschermen, is bewust gemaakt, betoogde hij. De opzet was om slechts
de zwakste marktpartijen bescherming te bieden. Bovendien is nu het
liberaliseren van de energiemarkten aan de orde. Bij zo'n liberalisering
is bescherming van zakelijke partijen wel een heel vreemde eend in
de bijt, aldus Ketting.
Minister Laurens Jan Brinkhorst van Economische Zaken deelt die bezwaren.
De toch al onoverzichtelijke wetgeving rond de liberalisering is door
toedoen van de Tweede Kamer nog rommeliger geworden, meent de D66-bewindsman.
Hij wil direct na de zomer in samenspraak met zijn collega Piet Hein
Donner van Justitie 'voor eens en voor altijd naar ieders tevredenheid'
de consumentenbescherming op het gebied van de energie regelen. Hij
zal daartoe nieuwe voorstellen voor wetswijziging naar het parlement
sturen.
Maar voor het zover is, aldus Brinkhorst, moeten de huidige wijzigingsvoorstellen
gewoon worden goedgekeurd om geen nieuwe vertraging op te lopen. Dat
nu viel verkeerd bij de VVD. 'Een wet is goed of een wet is slecht',
zei senator Ketting. 'De minister laat mijn fractie geen andere keuze
dan zich tegen dit voorstel uit te spreken.'
Brinkhorst kreeg hulp van SGP-senator Gert van den Berg. Deze adviseerde
hem om aan energiebedrijven kenbaar te maken 'dat zij voorzichtig
moeten zijn met het afsluiten van contracten op het punt van de algemene
voorwaarden'. Brinkhorst nam deze suggestie over. 'Zij kan juridisch
niet bindend zijn, maar is wel een duidelijk signaal', aldus de bewindsman.
Bovendien hoeft de waarschuwing maar voor 'een paar maanden' te gelden,
meent hij. Dan denkt hij zijn nieuwe regime voor de bescherming van
afnemers aan het parlement te kunnen voorleggen. Daarmee nam de VVD
genoegen.
De energiesector moet dus vooralsnog niet te veel bewegen. Toch staat
voor Brinkhorst vast dat de liberalisering, al enkele malen uitgesteld,
medio volgend jaar echt een feit moet zijn. Daarna pas komt eventuele
privatisering van energiebedrijven aan de orde. Als het aan Brinkhorst
ligt gebeurt dat niet voor 1 januari 2005. Hij waarschuwt dat er op
dit moment geen zekerheid is dat er straks ook werkelijk geprivatiseerd
gaat worden. Het al jaren opgevoerde drama van de vrije energiemarkt
wordt ongetwijfeld nog vervolgd.
|
Tel: 010 288
74 15
NEXUS Home
update van
14-11-2012
|
|